U Zagrebu je u suorganizaciji agencije Abeceda komunikacije i Oikona, Instituta za primijenjenu ekologiju tj. Oikonova Zavoda za održivost i klimatsku otpornost održan prvi ESG Meet-up. Riječ je o događaju u sklopu projekta Better Company, koji spaja najbolje svjetske prakse održivog razvoja i komunikacijsku industriju.


Nedostatak održivih inicijativa može negativno utjecati na konkurentnost kompanija u današnjem poslovnom okruženju, posebno imajući u vidu visoku svijest i očekivanja milenijaca i novih generacija o društvenoj odgovornosti. Kako bismo pomogli tvrtkama da se što bolje snađu u tim okolnostima, pokrenuli smo Better Company, konzultantsku platformu koja tržištu pruža sveobuhvatnu podršku u implementaciji i komunikaciji održivog poslovanjaʺ, istaknula je u uvodnom obraćanju Marina Bolanča, direktorica agencije Abeceda komunikacije.

Uime Hrvatske udruge poslodavaca pridružila se Maja Malić, savjetnica pri HUP-ovoj Udruzi prehrambene industrije i poljoprivrede za održivi razvoj i društveno odgovorno poslovanje. Kako je istaknula, ulaganje u ESG je važno jer dugoročno osigurava povoljnije financiranje i bolju tržišnu poziciju.

Povećava ugled kompanije, doprinosi zadovoljstvu zaposlenika, privlači kvalitetne partnere i investitore te osigurava održivi rast i razvoj poslovanja. HUP tvrtke na njihovu putu prema održivosti podupire organizacijom konferencija, radionica, panela i edukacijaʺ, poručila je.

Regulatorni okvir

Ana Zorić, ravnateljica Uprave za gospodarstvo i financijski sustav pri Ministarstvu financija, naglasila je da poslovanje u skladu s ciljevima održivog razvoja pomaže suzbiti globalne klimatske i društvene izazove te osigurati bolju budućnost za generacije koje dolaze. U sklopu prezentacije pojasnila je nove regulatorne promjene i okupljene provela kroz europski okvir za održivo financiranje, uključujući i pregled zakonodavnih izmjena u RH vezanih za izvještavanje o održivosti te druge relevantne povezane teme.

Znanstveni izvještaji pokazuju nezapamćene promjene klime diljem svijeta. Više temperature i ekstremniji vremenski uvjeti uzrokuju ogromne troškove za gospodarstvo Europske unije i utječu na sposobnost država da proizvode hranu. U posljednjih 40 godina, ekstremni vremenski uvjeti i klimatski događaji prouzročili su više od 487 milijardi eura financijskih gubitaka u EU-u. Od 1980. do 2020. godine više od 138 tisuća osoba u EU-u izgubilo je život zbog ekstremnih vremenskih uvjeta i klimatskih događaja. Prosječna gospodarska šteta od poplava u Europi premašuje pet milijardi eura godišnje, a godišnja gospodarska šteta od šumskih požara u EU-u iznosi oko dvije milijarde eura. Ove činjenice naglašavaju zašto je zelena tranzicija neophodna”, naglasila je tom prilikom.

Kako to izgleda u praksi?

Da je zelena tranzicija ključna za smanjenje utjecaja klimatskih promjena, zaštitu okoliša i osiguranje održive budućnosti za gospodarstvo i društvo, složila se i Andreja Pavlović, voditeljica Zavoda za održivost i klimatsku otpornost. U svojem dijelu izlaganja posvetila se pregledu regulatornih zahtjeva CSRD-a i ESRS-a, s naglaskom na upravljanje i izvještavanje o održivosti te izazove koji ih prate u praksi. Sudionike je upoznala s ključnim pojmovima poput lanca vrijednosti, dužne pažnje i dvostruke materijalnosti.

“CSRD/ESRS stavlja snažan naglasak na upravljanje značajnim utjecajima, rizicima i prilikama te izvještavanje o njima putem objava o politikama, ciljnim vrijednostima, pokazateljima i mjerama. Poduzeća trebaju timove za izvještavanje o održivosti, a trebaju i znanstvenu podlogu za određivanje pojedinih okolišnih ciljeva održivosti. Potreban je i određeni period privikavanja za primjenu zahtjeva CSRD-a/ESRS-a i što se prije počne to će i prilagodba biti jednostavnija. Svi će se izvještaji o održivosti ubuduće objavljivati na jedinstvenoj europskoj pristupnoj točki, što će svima zainteresiranima za te izvještaje bitno olakšati uvid u informacije, što do sada nije bio slučaj. Moći će se i lakše uspoređivati izvještaji i procjenjivati relevantnost objavljenih informacija. Dugoročno, sve promjene koje slijede, uz pretpostavku da će reviziju izvještaja provoditi stručnjaci za pitanja okoliša, društva i upravljanja koji će moći procijeniti metodološku robusnost procjene dvostruke materijalnosti, trebale bi omogućiti bolje upravljanje i izvještavanje o materijalnim pitanjima održivostiʺ, pojasnila je.

Mjerenje reputacije

Marina Bolanča je prezentirala i strategijski pristup ESG komunikaciji, konkretno razvoj, implementaciju i mjerenje učinka ESG strategija koje integriraju ekološke, socijalne i upravljačke faktore. Posebnu pozornost posvetila je mjerenju učinka ESG inicijativa uz korištenje relevantnih metrika i alata.

“ESG je investicija. Morningstarova analiza iz 2021. pokazala je da milenijci, pripadnici generacije X i Baby Boomeri imaju slične preferencije prema održivim ulaganjima. Projektom Better Company, koristeći interne alate, znanje i stručnost, pomažemo postaviti, a potom i ostvariti ciljeve održivosti te izgraditi reputaciju odgovorne i transparentne organizacije. Posebno smo fokusirani na praćenje reputacije, izvještavanje o održivosti i uspješnu komunikaciju sa stakeholderima. Ukratko, pružamo čvrste alate za jačanje, ali i mjerenje ugleda brendaʺ, dodala je Bolanča.